Christian Geissmann – Guitars, Vocals, Programming
Seraina Schopfer - Vocals

Released 2019-06-28
Reviewed 2019-09-23

dreamsinfragments.ch
rockshots records

Drömmar i fragment, det låter kanske inte alltför spännande – kanske åt det gotiska hållet om man bara ska ta det på den delen. Det är svårt att inte dra paralleller till band som Nightwish, både när det gäller namn och utseende på albumet. Reflections of a Nightmare är debuten för detta band från Schweiz och de är ett kvinnofrontat band så jämförelserna med nämnda Nightwish blir än mer oundvikliga. Eller varför inte österrikiska Edenbridge? Det finns många kvinnofrontade band av den symfoniska och melodiösa metallen, det här är ytterligare ett – men tillför de något som vi inte hört förr?

Det är väl den stora frågan och svaret är väl att de inte gör det. Melodiöst och kvinnofrontat, lite vrålig sång här och där, klassiska riff och låtar av en karaktär som gjort många gånger. Snyggt producerat och sångerskan är hyfsad men jag kan ju inte direkt påstå att det känns fräscht eller nyskapande och det är svårt att inte jämföra med exempelvis Nightwish, eller Epica, Within Temptation, Edenbridge, Coronatus, Operatika, Evenoire, Evanescence och många fler med dem. Låtmaterialet känns ganska väntat med en del sång som drar åt opera eller den typen av sång, en del rockigare sång, som sagt lite vrål och melodiösa låtar ofta med ganska tydliga refränger och så vidare. Lite långt känns det trots en speltid på bara dryga fyrtio minuter, kanske på grund av att albumet är väldigt förutsägbart.

Nåja, det är ett helt okej album, schweizarna gör knappast bort sig men det är ju inte direkt så att de imponerar. Det är en debut som känns solid, lite för försiktig och för mycket enligt samma format som inspirationskällorna. När det känns lätt att jämföra är det inte riktigt bra, stilistiskt intressanta band är sådana man måste fundera lite för att hitta något som känns liknande – det är inte fallet med detta album som mer känns som en kopia av, eller hyllning till, banden som inspirerar dem. Det är ett album som inte riktigt lyfter då ingen av låtarna känns sådär våldsamt imponerande och man tröttnar därför snabbt.

Visst kan det kanske tilltala den som gillar något eller några av banden jag räknat upp i denna recension men man ska inte vara alltför säker. Det är dock bandets debut och det kan ju vara så att de därför fegat lite och att de kanske vågar ta ut svängarna lite mer nästan gång det är dags för ett album. Reflections of a NIghtmare är mer spännande och intressant innan man hört den, att höra albumet omintetgör det man hoppats på när man sett omslaget och titeln – det är helt enkelt ett hyfsat album men inte mer än så.

Label: Rockshots Records
Tre liknande band: Majesty of Silence/Proxima/Nightwish